پست ثابت

                           


 

                 سلام دوستان عزیز خوش آمدید

                             


             اين وبسايت هيچگونه وابستگي به ارگان يا دانشگاهي نبوده و کاملا مستقل ميباشد


      ارائه دادخواست شکوائیه لایحه و پیگیری آخرین وضعیت پرونده 

                

برای ورود به سیستم قوه قضاییه روی عکس یا  اینجا کلیک کنید!



مطالبه خودروی مسروقه

                      مطالبه خودروی مسروقه

پرونده سرقت خودرو در اداره آگاهی گشوده می شود


سرقت خودرو از جمله جرایم شایع در جامعه است. در این خصوص، صرف شکایت صاحب مال در کلانتری و دادسرا کافی است و برای درخواست پس دادن خودرو برخلاف سایر دعاوی حقوقی نیازی به تقدیم دادخواست حقوقی نیست. بلکه قانون پیش بینی کرده است که قاضی دادگاه باید ضمن حکم خود، سارق خودرو را به پس دادن مال دزدی محکوم کند. نکنه دیگر این که برای رسیدگی بهتر و دقیق تر به چنین جرایمی، رویه کنونی این است که اداره آگاهی وارد عمل می شود.

ماده 268 قانون مجازات اسلامی حدی سرقت را تعریف کرده است. به موجب این ماده: سرقت عبارت است از ربودن مال متعلق به غیر».

تشریفات ساده بازگشت مال
سرقت خودرو

یکی از نکات مهم در مورد جرم سرقت اموال، مسأله «بازگرداندن مال مسروقه» است. ابتدا باید گفت که اصولاً دادگاه های کیفری صلاحیت رسیدگی به دعاوی حقوقی را ندارند. به این ترتیب طبیعی است که در تمام جرایمی اگر از نظر حقوقی، مال و طلبی از صاحب حق در راستای ارتکاب جرم از بین رفته است، باید برای بازپس گیری آن ها به دادگاه های حقوقی مراجعه کند. این موضوع باعث ایجاد دردسر و مشغله زاید برای صاحب حق می شود. در مواردی هم ممکن است تشریفات طولانی طرح دعوای حقوقی موجب انصراف صاحب حق از اقامه دعوا شود. اما خوشبختانه ماده ای در قانون مجازات اسلامی جدید دیده می شود که به مالک خودروی مسروقه کمک زیادی می کند. در این زمینه ماده 213 قانون مجازات اسلامی جدید، مقرر کرده است: «مجرم باید مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد، عین آن را و اگر موجود نباشد، مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحبش رد کند و از عهده خسارات وارده نیز برآید. هرگاه از حیث جزایی وجهی بر عهده مجرم تعلق گیرد، استرداد اموال یا تأدیه خسارت مدعیان خصوصی بر آن مقدم است». به این ترتیب، به موجب ماده اخیر نیازی به طرح دعوای مجدد به دادگاه حقوقی نیست و قاضی دادگاه رسیدگی کننده به جرم سرقت، به طور خودکار به پس دادن خودروی مسروقه به مالک آن نیز دستور خواهد داد. گفتنی است در مواردی هم که در ضمن رسیدگی کیفری به یک جرم، دعوای حقوقی در آن دادگاه مطرح می شود، باید دادخواست به دادگاه کیفری داده شود. در حالی که به تجویز ماده فوق حتی نیازی به تقدیم دادخواست حقوقی مطالبه خودروی مسروقه هم نیست.

ادامه نوشته

سریال «آوای باران» تموم شد ولی ...

گوشی فرید رو 6 قسمته زدن، هنوز نفهمیده!
آدم بدای قاچاقچی، تو دریاچه چیتگر زندگی میکنن!
بیتا و زیور با ماشین تصادف میکنن، بیتا له میشه تو ماشین ولی زیور صحیح و سالم بدون اینکه نیروهای امداد احتمالی پیداش کنن میاد بیرون و فقط یک ماه بعد خل میشه.
چون نویسنده نمیدونه آخر فیلم با شخصیت های خاکستری مثل کیانوش باید چیکار کنه میزنه میکشتش قبل از پایان سریال!
سهام کارخونه به نام باران سند خورده بعد بیتا رفته کارگزاری برای فروش سهام!
کل گیریم پیر شدن شخصیت ها بعد از 20 سال ریش گذاشتن حمیدرضا پگاه بود!
و....


تابلوی ایست برای وایبر و وی‌چت؟!  

          تابلوی ایست برای وایبر و وی‌چت؟!  


بازهم داستان تكراری ورود یك تكنولوژی به كشور و استقبال مردم از آن و اما و اگرهای مسوولان برای كنترل آن و ابهاماتی كه درباره آن وجود دارد. اولین سوالاتی كه پس از آمدن یك تكنولوژی به كشورمان آن هم با مدت‌ها فاصله به ذهن مسوولان خطور می‌كند این است كه این امكان چطور باعث مخدوش كردن حریم خصوصی و خدشه وارد كردن به باورهای اسلامی مردم می‌شود كه البته قطعا این نگاه متاثر از نگاه سیاسی نیز هست.


چت

البته نباید از نظر دور داشت كه مسوولان در نهایت موفق به اقناع عموم برای استفاده از این امكان‌ها نمی‌شوند و مخاطبان این شبكه‌ها به هر طریق موفق به تحقق خواسته خود می‌شوند. این روزها «وایبر»، « وی‌چت»، «اینستاگرام» و «تانگو» هم به جمع شبكه‌ها و امكانات مجازی مورد علاقه بسیاری پیوسته و همین علاقه باعث شده است كه رییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا از نظارت پلیس بر فضای "اینستاگرام" و "وی‌چت" خبر دهد.

وی تاكید كرده است كه پلیس بر فضاهای مجازی نظارت دارد و نیروی انتظامی در حوزه‌ اینترنت حضور داشته و فضاهایی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام، وی‌چت و امثال آن تحت نظارت است و طبیعی است پلیس در این فضاها با موارد تخلف برخورد خواهد کرد. پلیس برای حفظ سلامت افراد و جلوگیری از گرفتاری شهروندان در دام فساد و فحشا در این فضا حضور خواهد داشت.

نكته قابل توجه و تامل این است كه اگر حتی جرمی از طریق این شبكه‌ها رخ دهد باید دارای شاكی خصوصی باشد تا مورد رسیدگی قرار گیرد و از آنجایی كه در این فضاها تنها افرادی قادر به ارتباط با یكدیگر هستند كه در لیست تلفن‌های فرد وجود دارند و حتما با او دارای آشنایی هستند پس فرد به صورت خواسته در معرض ارتباط قرار می‌گیرد و اینگونه نیست كه كسی بتواند ناخواسته به حریم خصوصی فرد دیگری ورود پیدا كند. در صورتی كه فردی مورد اغفال قرار گیرد نیز جرم جنبه خصوصی پیدا كرده و باید مطابق مقررات موجود درباره او تصمیم گرفت.

ادامه نوشته

دانلود آهنگی زیبا از مرتضی سرمدی   (اولین نگاه تو)

            


                   دانلود آهنگی زیبا از مرتضی سرمدی

                                       (اولین نگاه تو)

من خودم خیلی این خواننده عزیز رو دوست دارم گفتم شاید شما هم خوشتون بیاد


ادامه نوشته

شوخی با هنرمندان

                      شوخی با هنرمندان

  

کلیپ صوتی جالب شوخی با دو هنرمند عزیز  آقای معین و آقای چاووشی

جالبه حتما دانلود بفرمایید...

این کلیپ صرفا جهت شوخی و طنز میباشد


ادامه نوشته

بهشت رفتن سه زن!

سه تا زن توی تصادفی کشته شدن و سه تاشون رفتن بهشت!
دمِ درِ بهشت مامور نگهبان گفت:
شما آزادید هر کاری بکنید ، تنها قانون اینجا اینه که : روی اردک ها پا نذارین!
زنها قبول کردن و رفتن توی بهشت.
خیلی زیبا و سرسبز بود ولی همه جا پر از اردک بود!
همونجا اولین زن پاش رفت روی یه اردک و ازدک له شد…
مامور نگهبان همون لحظه همراه با یه مرد خیلی بدقیافه اومد و گفت :
تو قانون رو نقض کردی و برای تنبیهت باید تا
ابد با این مرد بمونی …
فردا اون روز ، زن دوم پاش رفت روی اردک و مامور نگهبان سریع اومد و همراهش یه مرد زشت دیگه بود و گفت :

ادامه نوشته

نگاه مثبت قانون جدید مجازات به کودکان بزه کار

نگاه مثبت قانون جدید مجازات به کودکان بزه کار


دوسال پیش لایحه جدید مربوط به حمایت از کودکان ونوجوانان از سوی دولت به مجلس ارسال و اعلام وصول شد. در این لایحه موارد مخاطره آمیز برای کودکان ذکر و سعی در پیشگیری از وقوع کودک آزاری شده است.
کودکان بزه کار

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، مجلس شورای اسلامی در سال 1381 قانون حمایت از کودکان ونوجوانان را به تصویب رساند. قبل ازآن در کشور ما جرمی به نام کودک آزاری وجود نداشت وما با خلاءهای قانونی در این زمینه مواجه بودیم.

 این قانون 9 ماده‌ای که تمام افراد زیر 18 سال را تحت حمایت قرار می‌دهد، در زمان خود قانون مترقی بود و به کودک آزاری جنبه عمومی بخشید و عنوان کرد که کودک آزاری نیازی به شاکی خصوصی ندارد.

این قانون هر نوع آزار و اذیتی که موجب صدمه جسمی و روحی کودک شود و به هر نحوی سلامت جسمی و روانی کودک را به خطر بیاندازد، منع کرده و گاها برای آن مجازاتی در نظر گرفته است.

ضرب وشتم، ممانعت از تحصیل، به کارگرفتن کودکان برای اعمال خلاف مثل قاچاق و انواع بهره کشی از کودکان ازمصادیق کودک آزاری است. با تورق صفحه حوادث روزنامه‌ها و مشاهده رسانه‌ها شاید کمتر روزی باشد که نشنویم و نبینیم کودکی مورد آزار قرارگرفته است. متاسفانه به دلیل افزایش این پدیده در جامعه، نیاز به قوانین مترقی تری در برخورد و پیشگیری از آن داریم.

ادامه نوشته

زمان مکالمه

ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﭘﺴﺮ = 00:00:59
ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ = 00:29:59
ﻣﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﭘﺴﺮ = 00:10:30
ﻣﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ = 00:59:00
ﭘﺪﺭ ﺑﻪ ﭘﺴﺮ = 00:00:36
ﭘﺪﺭ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ = 00:03:35
ﭘﺴﺮ ﺑﻪ ﺩﺧﺘﺮ = 01:45:01
ﺩﺧﺘﺮ ﺑﻪ ﭘﺴﺮ = 00:00:05

مجازات مصرف شیشه

                   مجازات مصرف شیشه


اگر امروز کسی با هر مقدار شیشه دستگیر شود مانند این است که با همان مقدار هروئین یا مرفین دستگیر شده است پس به همان نحو مجازات شده و مصادره اموال صورت می‌گیرد. 


شیشه ماده ی مخدری از خانواده ی آمفتامین ها است که در آزمایشگاه های غیر قانونی و در زیر زمین منازل به راحتی ساخته می شود . اگر چه در ترکیب این ماده ، به هیچ وجه مورفین بکار نمی رود ، بسیار اعتیاد آور است .این ماده با ظاهری مانند خرده شیشه، سفید، بی بو، و تلخ مزه است و به راحتی در آب یا الکل حل می شود . به همین دلیل گاهی از آن به صورت تزریقی هم استفاده می شود.

شیشه به شیوه های گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله به صورت خوراکی ، استنشاقی( از راه بینی )، تزریقی و تدخینی یا دود کردن که این مورد آخر متداول ترین شیوه ی مصرف شیشه است

مخدر شیشه

پس از مصرف این ماده به صورت تدخین (دودکردن) به فرد احساس سرخوشی و لذتی دست خواهد داد که به آن ”‌ راش”‌ یا “فلش”‌ می گویند .این حالت که شبیه اوج لذت جنسی در آدمی است ، فقط چند دقیقه دوام خواهد داشت. البته 3تا 5 دقیقه پس از مصرف استنشاقی و 15 تا 20 دقیقه بعد از مصرف خوراکی آن هم فرد احساس نوعی سرخوشی و لذت می کند , اما نه به شدت لذت ناشی از دود کردن آن. در هر صورت اثرات ناشی از مصرف شیشه 8 تا 24 ساعت در بدن باقی می ماند

اثرات ناشی از مصرف شیشه :

بیمار معمولا چشم های قرمز ، چهره ی برافروخته و عرق آلود ، دهانی خشک ، دندان هایی پوسیده و لثه هایی خراب دارد . تند صحبت می کند و خیلی زود عصبانی می شود . در کوتاه مدت به دلیل آشفتگی های ذهنی ، فراموشکاری ، مسئولیت ناپذیری ، پرخاشگری، توهم و هذیان موقعیت اجتماعی ، شغلی ، تحصیلی و حتی روابط زناشویی او به خطر می افتد .

- توهم : بیمار چیزهایی می بیند یا می شنود که وجود خارجی ندارد . مثلا مرد غریبی را در منزل خود می بینند و به پشت بام می رود و از مردم کمک طلب می کند


ادامه نوشته

بخونید جالبه!!!

قاضی حکم رو اعلام کرد: اعدام !!!!

حضار اعتراض میکردن! اما دخترک که سرتا پا پر از ترس و لرز شده بود نمیتونست حرفی بزنه و حتی صدای دیگرانم نمیشنید!

دخترک رو دستبند به دست بردن! داشت گریه میکرد! نمیخواست که شوهرشو بکشه اما ...
هر شب کابوس میدید تا اینکه ...
مسئول بند: بیا بیرون کتی! وقتشه!

ترسی که وجود دخترک رو گرفته بود پاهاشو قفل کرده بود!

جائی رو نمیدید! افکارش پر بود از صداهای مختلف!

چشماشو باز کرد. دید که روی سکو ایستاده.


قاضی: حرفی نداری اما دخترک حرفی نداشت اما بغضش داشت میترکید.

ادامه نوشته

دانلود آهنگ زیبا و غمگین باران با صدای محمد خان بابایی

      

        دانلود آهنگ زیبا و غمگین باران با صدای محمد خان بابایی


ادامه نوشته

روش صحیح نقل و انتقال خودرو

روش صحیح نقل و انتقال خودرو


خودرو، به عنوان یک کالای سرمایه ای بخش قابل توجهی از اموال و دارایی های خانواده را تشکیل می دهد و به تبع آن، نقل و انتقال خودرو نیز رایج ترین معاملات افراد جامعه مسحوب می شود. آنچه در پی می آید برای آگاهی از مراحل تنظیم سند و آشنایی با مقررات موجود در این زمینه است که امید است در سلامت معاملات افراد و حفظ منافع آن ها موثر باشد.

مراحل نقل و انتقال خودرو زا می توان (به ترتیب) در سه بخش بیان کرد:

1) تنظیم قرارداد 2) مراجعه به مراکز تعویض پلاک خودرو 3) مراجعه به دفاتر اسناد رسمی

تنظیم قرارداد (مبایعه نامه)

انتقال خودرو

همانند سایر معاملات میان افراد، در نقل و انتقال خودرو نیز ابتدا فروشنده و خریدار باید قراردادی میان خود داشته باشند که ضمن آن اصول انجام معامله با توافق طرفین، به امضا می رسد. مواردی مانند مشخصات کامل و جامع خودرو خریداری شده (مدل، رنگ، وسایل موجود خودرو، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن آن و ...)، تعهدات طرفین نظیر قیمت تمام شده، نحوه و مراحل پرداخت آن از سوی خریدار، زمان تحویل خودرو (به همراه بیمه شخص ثالث و کارت سوخت و ابزار آن و ...) از سوی فروشنده به خریدار، توافق بر زمان و نحوه تعویض پلاک خودرو، تکلیف فروشنده به پرداخت تمام بدهی های خودرو اعم از عوارض سالانه شهرداری (مخصوص سواری و وانت دوکابین) و مالیات (مخصوص همه وانت ها و سواری های کار)، زمان حضور در در دفترخانه و هر آنچه که عرف، جهت منافع هر دو نفر ایجاب می کند.

مراجعه به مراکز تعویض پلاک

ادامه نوشته

آیا مالک در تصادفات رانندگی مسئولیت دارد

آیا مالک در تصادفات رانندگی مسئولیت دارد


در جامعه امروزی، اتومبیل نقش مهمی را در زندگی ایفا می کند و با وجود اتومبیل های گوناگون در بازار کم تر کسی وجود دارد که خود را بی نیاز از داشتن این وسیله ببیند. در این میان حوادث ناشی از رانندگی در زمره سرگرمی های اسفبار ساکنان شهرهای بزرگ شده و خانواده های زیادی هستند که از این وسیله خطرناک آسیب دیده اند. حال ممکن است راننده ها، حتماً مالک نباشد، سوال اصلی این است که مسئولیت با کیست، در این رابطه با دکتر سید محمد آذین، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و وکیل دادگستری، به گفت و گو پرداختیم.

مسئولیت مالک به چه معناست؟ به عبارتی اصل بر مسئولیت مالک است یا راننده؟

تصادف

در قانون مجازات اسلامی و قانون بیمه اجباری شخص ثالث سخنی از مسئولیت مالک به میان نیامده است. قانون مجازات اسلامی بر مسئولیت راننده تکیه می کند و قانون بیمه اجباری شخص ثالث از اصطلاح «دارنده» استفاده کرده است. دارنده به استناد تبصره 1 ماده 1 همین قانون عبارت است از مالک یا متصرف خودرو و هر کدام بیمه نامه خودرو را به نام خود تحصیل کند، تکلیف بیمه کردن از دیگری ساقط است. بنابراین، ممکن است دارنده و راننده یک نفر باشند و نیز امکان دارد متفاوت باشند. بسته به این که به کدام قانون بر اساس اثبات مسئولیت استناد کنیم، می توان حسب مورد راننده یا مالک را تحت پیگرد قرار داد. البته اقامه دعوای کیفری ناشی از جرایم رانندگی بحث دیگری دارد.

بنابراین نمی توان گفت اصل بر مسئولیت کدام یک است. مهم این است که خواهان دریافت خسارت، علیه کدام یک اقامه دعوا کند.

هنگامی که مالک اتومبیل با علم و اطلاع به این که فردی دارای گواهینامه رانندگی نیست و اتومبیل خود را در اختیار وی قرار می دهد چنانچه حادثه ای بر اثر رانندگی چنین فردی رخ دهد، آیا مالک اتومبیل هم قابل تعقیب است؟ در صورت امکان به چه اتهامی؟

ادامه نوشته

راهکارهای پیشگیری از جرایم رایانه‌ای

راهکارهای پیشگیری از جرایم رایانه‌ای


راهکارهای پیشگیری از جرایم رایانه‌ای که روز به روز در حال گسترش است را از نگاه دکتر بهزاد رضوی‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه، مورد بررسی قرار داده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، جرایمی که با استفاده از رایانه انجام می‌شود در حال گسترش است و اقدامات پیشگیرانه‌ای که تاکنون در این خصوص انجام شده، نتوانسته است تاثیر قابل توجهی بر این روند بگذارد.

جرایم رایانه ای، حقوق اینترنتی

در گفت‌وگوی حمایت با دکتر بهزاد رضوی‌فرد عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی به بررسی راهکارهای پیشگیری از این جرایم پرداخته‌ایم.

به اعتقاد شما چه تدابیری برای پیشگیری از جرایم رایانه‌ای باید اتخاذ شود؟

به دلیل گستره این جرایم رایانه‌ای افراد زیادی در معرض آسیب این جرایم می‌باشند، بنابراین ایجاب می‌کند که نهاد قضایی بر اساس اصل 156 قانون اساسی به پیشگیری در این خصوص فکر کند. اصل مزبور مقرر می‌دارد:«قوه قضاییه‏ قوه‏‌ای‏ است‏ مستقل‏ كه‏ پشتیبان‏ حقوق‏ فردی‏ و اجتماعی‏ و مسوول‏ تحقق‏ بخشیدن‏ به‏ عدالت‏ و عهده‏دار وظایف‏ زیر است‏:

‎‎‎‎‎‎1- رسیدگی‏ و صدور حكم‏ در مورد تظلمات، تعدیات، شكایات، حل‏ و فصل‏ دعاوی‏ و رفع خصومات‏ و اخذ تصمیم‏ و اقدام‏ لازم‏ در آن‏ قسمت‏ از امور حسبیه‏ كه‏ قانون‏ معین‏ می‌كند.

‎‎‎‎‎‎2- احیای‏ حقوق‏ عامه‏ و گسترش‏ عدل‏ و آزادی‌های‏ مشروع.

‎‎‎‎‎‎3- نظارت‏ بر حسن‏ اجرای‏ قوانین.

4- كشف‏ جرم‏ و تعقیب‏ مجازات‏ و تعزیر مجرمین‏ و اجرای‏ حدود و مقررات‏ مدون‏ جزایی‏ اسلام.

ادامه نوشته

به حکم دیوان عدالت،این ازدواج و طلاق در شناسنامه ثبت نمی شود

به حکم دیوان عدالت،این ازدواج و طلاق در شناسنامه ثبت نمی شود


هیات عمومی دیوان عدالت اداری مصوبه شورای عالی سازمان ثبت احوال کشور و بخشنامه رییس این سازمان که بر اساس آن، عدم درج وقایع ازدواج و طلاق غیرمدخوله در شناسنامه زوج را صرفا برای بار اول امکان‌پذیر دانسته است، ابطال کرد.
شناسنامه

بر اساس گردش کار این پرونده شاکی به موجب دادخواستی اعلام کرده است که:

« احتراما به استحضار مقام ریاست دیوان عدالت اداری می‌رساند که بخشنامه شماره 4647/ 1 3/ 12/ 1387 صادر شده از شورای عالی ثبت در خصوص درج ازدواج و طلاق غیرمدخوله در المثنای شناسنامه مغایر نص صریح قسمت اخیر ماده 33 قانون ثبت احوال که تصریح کرده ازدواج و طلاق غیر مدخوله در المثنای شناسنامه درج نخواهد شد می‌باشد. لذا با عنایت به اصل 173 قانون اساسی جهت احقاق حق خود تقاضای رسیدگی می‌نمایم، خواهشمند است دستورات مقتضی به جهت رسیدگی صادر فرمایید».

متن بخشنامه مورد اعتراض به قرار زیر است:

ادامه نوشته

آشنایی با چند ماده از قانون آیین دادرسی مدنی

             آشنایی با مواد قانونی


آشنایی با چند ماده از قانون آیین دادرسی مدنی


ماده 112 قانون آ. د. مدنی:

دادگاه-حقوق

1- درخواست تأمین خواسته و صدور آن جز در مورد ماده 292 ق. تجارت و ماده 218 مکرر قانون مدنی قبل از اقامه دعوا نیز مجاز است. در عین حال، قانونگذار خواهان را مکلف نموده که ظرف ده روز از تاریخ صدور قرار تأمین خواسته نسبت به اصل دعوا دادخواست خود را تقدیم نماید (اقامه دعوا کند) در غیر این صورت دادگاه به درخواست خوانده قرار را لغو می نماید.

دادگاه به درخواست خوانده قرار تأمین را لغو می کند. بنابر این نمی تواند رأساً این عمل را انجام دهد.

3- از ظاهر ماده 112 ق. آ. د. مدنی استنباط می شود که می شود که موضوع تأمین خواسته باید همان موضوع دعوای اصلی باشد. بنابراین اگر درخواست تأمین خواسته ای شود و سپس خواهان دعوای دیگری را مطرح کند از موجبات لغو قرار تأمین خواهد بود.


ادامه نوشته

بني آدم اعضاي يكديگرند...

معلم اسم دانش آموز را صدا كرد، دانش آموز پاي تخته رفت ، معلم گفت: شعر بني آدم را بخوان ، دانش آموز شروع كرد:


بني آدم اعضاي يكديگرند
كه در آفرينش ز يك گوهرند

چو عضوي به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

به اينجا كه رسيد متوقف شد ،معلم گفت: بقيه اش را بخوان! دانش آموز گفت: يادم نمي آيد ،

معلم گفت: يعني چي ؟اين شعر ساده را هم نتوانستي حفظ كني؟! دانش آموز گفت:آخر مشكل داشتم مادرم مريض است و گوشه ي خانه افتاده ،پدرم سخت كار ميكند اما مخارج درمان بالاست، من بايد كارهاي خانه را انجام بدهم و هواي خواهر برادرهايم را هم داشته باشم ببخشيد، معلم گفت: ببخشيد همين؟!مشكل داري كه داري بايد شعر رو حفظ ميكردي مشكلات تو به من مربوط نميشه!در اين لحظه دانش آموز گفت:


تو كز محنت ديگران بي غمي               نشايد كه نامت نهند آدمي

مستاجر امین است یا ضامن؟

مستاجر امین است یا ضامن؟


مالك و مستاجر هیچ كدام دشمن یكدیگر نیستند ولی ممكن است موقع تخلیه، موجر و مستاجر كارشان به دعوا و دادگاه كشیده شود. یكی از این موارد آن است كه مسوول خسارت های عین مستاجره و یا لوازم موجود در آن كیست؟ و آیا مستاجر باید این خسارت‌ها را جبران كند و ملك را همانطوری كه تحویل گرفته به موجر برگرداند؟ 
اجاره

به گزارش پایگاه آموزشی مهداد، ملكی كه اجاره می‌شود ممكن است در اثر گذشت زمان دچار خساراتی شود مثلا درهای آن فرسوده شود یا كولر آن غیرقابل استفاده شود. همچنین وسایل موجود در آن مثل ظروف ممكن است خسارت ببیند. سوالی كه مطرح می شود این است كه آیا مستاجر باید این خسارت‌ها را جبران كند و ملك را همانطوری كه تحویل گرفته به موجر برگرداند؟ در ادامه به دنبال بررسی پاسخ این پرسش هستیم.

مستاجر امین موجر است

وقتی كسی ملكی را اجاره می‌كند آیا نسبت به آن امین است و ید امانی دارد؟ پاسخ سوال مطروحه وفق ماده 493 قانون مدنی مثبت است و با انعقاد قرارداد اجاره، مستأجر كه مالك منافع می‌شود و نسبت به ملك مورد اجاره امین محسوب و ید امانی دارد.

صرف‌نظر از اینكه مستاجر بار مسئولیت‌های یك شخص امین برای حفظ و نگهداری متعارف ملك (مورد اجاره) را به دوش می‌كشد از طرفی نیز، چنانچه عین مستأجره بدون تقصیر وی اعم از تعدی و تفریط‌، ناقص و یا تلف شود هیچگونه مسئولیتی متوجه مستأجر، نمی‌باشد مانند اینكه ملك مورد اجاره در اثر ریزش ساختمانی كه در مجاورت آن قرار دارد، تخریب شود و یا در اثر استفاده از مصالح نامرغوب در ساخت ملك، عیب و نقصی در ساختمان حادث شود. در این شرایط نمی توان از مستاجر تقاضای خسارت كرد.


ادامه نوشته

تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری

تفاوت تخلفات اداری و فساد اداری


برخی تخلف اداری و فساد اداری را با هم یکی می دانند و به جای یکدیگر به کار می برند در حالی که این دو مفهوم متفاوتند.

فساد اداری:

حالتی است در نظام اداری که اکثر تخلفات مکرر و مستمر کارکنان بوجود می آید و آن را از کارایی مطلوب و اثر بخش مورد انتظار باز می دارد ، بنابراین تخلفات اداری باعث فساد اداری میشوند و در واقع تخلفات اداری علت و فساد اداری معلول است.

فساد اداری

البته هر تخلفی باعث فساد اداری نمیشود بلکه باید ویژگی های خاصی داشته باشد که مهمترین آنها مکرر بودن ، استمرار داشتن ،نهادینه بودن و تاثیر نسبتا" زیاد داشتن در سطوح مختلف سازمانی است.

فساد اداری در سطوح مختلف مدیریتی ، با رده های مختلف کارمندان رابطه قوی دارد زیرا فیاد اداری در رده های بالای سازمان و مدیران عالی نیاز به کمک و هماهنگی رده های میانی و عملیاتی نظام اداری که این امر ویژگی نهادِینه بودن فیاد اداری را گسترش می دهد.

? مفهوم تخلفات اداری:

به طور کلی هر نوع انحراف از شیوه های صحیح و قانونی انجام وظایف و استفاده نا مشروع از موقعیت شغلی را تخلف اداری گویند.

? علل تخلفات اداری:

â–ھ ریشه های فرهنگی واجتماعی :


ادامه نوشته